Thursday 15 August 2013

Tahap Sembahyang

Dimanakah tahap sembahyang kita?

Mengapa Ibadah Sembahyang Tidak Membangunkan Insan?

Dalam era membaiki diri ini, kita nilaikan sembahyang kita, nanti akan terjawap kenapa kita tidak dibantu, dan ini juga gambaran secara keseluruhannya, mengapa umat islam terbiar dan tiada pembela dan umat islam kini tidak lagi menjadi umat yang agung seperti dulu.

Golongan Pertama

Kita boleh lihat hari ini sudah ramai umat islam yang tidak sembahyang, bahkan ramai juga yang tidak tahu hendak sembahyang; mereka telah jatuh kafir. Imam Malik berkata bahawa jatuh kafir kalau tidak sembahyang tanpa sebab. Imam Syafie kata jatuh fasik (pun masuk neraka juga) kalau ia masih yakin sembahyang itu fardu.

Golongan Kedua

Orang yang mengerjakan sembahyang secara zahir sahaja, bacaan pun masih tak betul, taklid buta, main ikut-ikut orang saja. Belajar sembahyang maupun secara rasmi atau tak rasmi tak ada. Ilmu tentang sembahyang tiada. Golongan ini tertolak bahkan berdosa besar dan hidup dalam keadaan derhaka kepada Allah Taala.


Golongan Ketiga

Orang yang mengerjakan sembahyang, bahkan tahu ilmu mengenai sembahyang, tetapi tak boleh lawan nafsu terhadap tarikan dunia yang kuat. Jadi mereka ini sekejap sembahyang, sekejap tidak. Kalau ada masa dan mood baik; ia sembahyang, kalau sibuk dan terkocoh kacah, ada program kenduri, pesta ria, berziarah, bermusafir, letih dan penat, maka ia tak sembahyang. Orang ini jatuh fasik.

Golongan Keempat

 Orang yang sembahyang, kalaupun ilmunya tepat, fasih bacaannya, tetapi tak khusyuk kalau diperiksa satu persatu bacaannya, lafaznya banyak yang dia tak faham, fikirannya tak terpusat atau tak tertumpu sepenuhnya pada sembahyang yang dilaksanakannya itu disebabkan tak faham apa yang dia baca. Cuma main hafal saja. Jadi fikirannya terus tertumpu pada dunia dan alam sekelilingnya. Fikirannya mengembara dalam sembahyang, orang ini lalai dalam sembahyang. Neraka wail bagi orang jenis ini.

Golongan Kelima

Golongan yang mengerjakan sembahyang cukup lima waktu, tepat ilmunya, faham setiap bacaan sembahyang, fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tapi tak dihayati maksud dalam sembahyang itu. Fikirannya masih melayang mengingatkan perkara dunia, dek kerana faham saja tetapi tidak dihayati. Golongan ini dikategorikan sebagai sembahyang awamul muslimin.

Golongan Keenam

Golongan ini baik sedikit dari golongan yang ke lima tadi, tetapi main tarik tali di dalam sembahyangnya, sekali sekala khusyuk, sekali sekala lalai pula. Bila teringat sesuatu di dalam sembahyangnya, teruslah terbawa-bawa, berkhayal dan seterusnya. Bila teringat Allah secara tiba- tiba, maka insaf dan sedarlah semula, cuba dibawa hatinya serta fikirannya untuk menghayati setiap kalimat dan bacaan di dalam sembahyangnya. Begitulah sehingga selesai sembahyangnya. Ia merintih dan tak mahu jadi begitu, tapi terjadi jua. Golongan ini adalah golongan yang lemah jiwa. Nafsunya bertahap mulhamah (ertinya menyesal akan kelalaiannya dan cuba baiki semula, tapi masih tak terdaya kerana tiada kekuatan jiwa). Golongan ini terserah kepada Allah. Yang sedar dan khusyuk itu mudah-mudahan diterima oleh Allah, mana yang lalai itu moga-moga Allah ampunkan dosanya, namun tiada pahala nilai sembahyang itu. Ertinya sembahyangnya tiada memberi kesan apa apa. Allah belum lagi cinta akan orang jenis ini.

Golongan Ketujuh

Golongan yang mengerjakan sembahyangyang tepat ilmunya, faham secara langsung bacaan dan setiap lafaz di dalam sembahyangnya. Hati dan fikirannya tidak terbawa-bawa dengan keadaan sekelilingnya sehingga pekerjaan atau apa pun yang dilakukan atau yang difikirkan diluar sembahyang itu tidak mempengaruhi sembahyangnya. Walaupun ia memiliki harta dunia, menjalankan kewajiban dan tugas keduniaan seperti perniagaan dan sebagainya namun tidak mempengaruhi sembahyangnya. Hatinya masih dapat memuja Allah di dalam sembahyangnya. Golongan ini disebut orang-orang soleh atau golongan abrar ataupun ashabul yamin.

Golongan Kelapan

Golongan ini seperti juga golongan tujuh tetapi ia mempunyai kelebihan sedikit iaitu bukan saja faham, dan tak mengingati dunia di dalam sembahyangnya, malahan dia dapt menghayati setiap makna bacaan sembahyangnya itu, pada setiap kalimah bacaan fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tasbihnya pada setiap sujudnya dan setiap gerak gerinya dirasai dan dihayati sepenuhnya. Tak teringat langsung dengan dunia walaupun sedikit. Tapi namun ia masih tersedar dengan alam sekelilingnya. Pemujaan terhadap Allah dapat dirasai pada gerak dalam sembahyangnya. Inilah golongan yang dinamakan golongan Mukkarrabin (Yang hampir dengan Allah).

Golongan Kesembilan

Golongan ini adalah golongan yang tertinggi dari seluruh golongan tadi. Iaitu bukan saja ibadah sembahyang itu dijiwai di dalam sembahyang malahan ia dapat mempengaruhi di luar sembahyang. Kalau ia bermasalah langsung ia sembahyang, kerana ia yakin sembahyang punca penyelesai segala masalah. Ia telah fana dengan sembahyang. Sembahyang telah menjadi penyejuk hatinya. Ini dapat dibuktikan di dalam sejarah, seperti sembahyang Saidina Ali ketika panah terpacak dibetisnya. Untuk mencabutnya, ia lakukan sembahyang dulu, maka di dalam sembahyang itulah panah itu dicabut. Mereka telah mabuk dengan sembahyang. Makin banyak sembahyang semakin terasa lazat, sembahyanglah cara ia nak lepaskan kerinduan dengan tuhannya. Dalam sembahyanglah cara ia nak mengadu-ngadu dengan Tuhannya. Alam sekelilingnya langsung ia tidak hiraukan. Apa yang nak jadi disekelilingnya langsung tak diambil peduli. Hatinya hanya pada Tuhannya. Golongan inilah yang disebut golongan Siddiqin. Golongan yang benar dan haq.

Setelah kita nilai keseluruhan sembilan peringkat sembahyang itu tadi, maka dapatlah kita nilai sembahyang kita di tahap yang mana. Maka ibadah sembahyang yang boleh membangunkan jiwa, membangunkan iman, menjauhkan dari yang buruk, boleh mengungkai mazmumah, menanamkan mahmudah, melahirkan disiplin hidup, melahirkan akhlak yang agung ialah golongan tujuh, lapan dan sembilan sahaja. Sembahyangnya ada kualiti, manakala golongan yang lain jatuh pada kufur, fasik dan zalim.

Jadi dimanakah tahap sembahyang kita? Perbaikilah diri kita mulai dari sekarang. Jangan tangguh lagi. Pertama-tama soalan yang akan ditujukan kepada kita di akhirat nanti ialah solat atau sembahyang kita.

Marilah bersama membaiki solat kita agar segara dapat bantuan dari Allah, agar terhapuslah kezaliman, semoga tertegak kembali daulah Islam.

Wallahualam bissawab. 

Dipetik dari----www.jalansufi.com

Kopi Minuman Kaum Sufi

kopi mendatangkan cahaya bagi rohani dan jasmani sejak lama bagi orang-orang makrifat..
Kopi mendatangkan cahaya bagi rohani dan jasmani sejak lama bagi orang-orang makrifat..


Sayyid Abdurrohman bin Muhammad bin Abdurrohman bin Muhammad as-Saqqaf al-Husainy al-Hadramy dari marga al-Idrus (1070 H-1113 H) mengatakan dalam kitabnya Iinaasush Shofwah bi Anfaasil Qahwah: Biji kopi baru ditemukan pada akhir abad VIII H di Yaman oleh penemu kopi Mukha, Imam Abul Hasan Aliy asy-Syadziliy bin Umar bin Ibrahim bin Abi Hudaimah Muhammad bin Abdulloh bin al-Faqih Muhammad Disa’in (nasabnya bersambung hingga kepada seorang sahabat bernama Khalid bin Asad bin Abil Ish bin Umayyah al-Akbar bin Abdi Syams bin Abdi Manaf bin Qushay).

Beliau adalah pengikut tarekat Syadiliyah, bukan pendirinya (karena pendiri tarekat Syadiliyah, Imam Abu Hasan asy-Syadziliy telah wafat pada tahun 828 H)

Dalam penemuan biji kopi, Imam Abul Hasan mendahului Imam Abu Bakr al-Idrus. Sehingga Imam Abul Hasan Aliy adalah penemu biji kopi sedangkan Imam Abu Bakr al-Idrus adalah penyebar kopi di berbagai tempat.

Beliau menggubah syair mengenai kopi sebagai beikut:

Wahai orang-orang yang asyik dalam cinta sejati dengan-Nya, kopi membantuku mengusir kantuk

Dengan pertolongan Alloh, kopi menggiatkanku taat beribadah kepada-Nya di kala orang-orang sedang terlelap.

[Qahwah (kopi)], qaf adalah quut (makanan), ha adalah hudaa (petunjuk), wawu adalah wud (cinta), dan ha adalah hiyam (pengusir ngantuk).

Janganlah kau mencelaku karena aku minum kopi, sebab kopi adalah minuman para junjungan yang mulia.

Syeikh Abu Bakr bin Abdulloh al-Idrus berkata tentang kopi yang digemarinya:

Wahai qahwatul bunn (kopi)! Huruf qaf di awalmu adalah quds (kesucian), huruf kedua ha adalah hudaa (petunjuk), dan huruf ketigamu adalah wawu.

Huruf keempatmu adalah ha, berikutnya alif adalah ulfah (keakraban), lam sesudahnya adalah lutfh (belas kasih dari Alloh).

Ba adalah basth (kelapangan), dan nun adalah nur (cahaya). Oh, kopi, kau laksana purnama yang menerangi cakrawala.

Imam Hamzah bin Abdullah bin Muhammad an-Nasyiriy al-Yamaniy asy-Syafi’I, penduduk Zabid (832 H-936 H) adalah seorang sastrawan ulung yang ahli tumbuh-tumbuhan. Dia menggubah seribu bait nadzam mengenai kemukjizatan al-Qur”an, menulis kumpulan fatwa, dan menggubah nadzam lebih dari 80 bait mengenai manfaat kopi, yang antara lain isinya adalah kopi bisa membangkitkan semangat seseorang dan mengantarkannya mencapai kesuksesan.

Disebutkan dalam kitab al-Iinas bahwa huruf ba dan nun pada kata bunn (kopi), masing-masing berarti bidayah (permulaan) dan nihayah (akhir/puncak), yakni mengantarkan seseorang dari awal langkah hingga akhir/sampai sukses.

Nah, setelah uraian tentang kegemaran dan sanjungan ulama Sufi akan kopi, manfaat, serta falsafah tentangnya, apakah sobat Dliya’ masih akan menganggap kopi sebagai minuman yang harus dijauhi?

KOPI ADALAH MINUMAN HALAL

Mayoritas ulama tidak meragukan lagi kehalalan kopi. Dalam kitab Syarh al-’Ubab Syeikh Ibnu Hajar menjelaskan bahwa menggunakan sesuatu yang jaiz sebagai sarana hukumnya tergantung pada tujuan yang ingin dicapai. Jika tujuannya untuk kebaikan maka penggunaan sarana tersebut bernilai pahala, dan jika tujuannya untuk maksiat maka bernilai dosa (untuk meniru niat para ulama Sufi, lihat tips Dliya’ tentang Fatihah yang dibaca sebelum meminum kopi).

Para ulama yang menghalalkan kopi antara lain: Syeikhul Islam Zakariya al-Anshori, Syeikh Abdurrahman bin Ziyad az-Zabidiy, Syeikh Zaruq al-Malikiy al-Maghribiy, Syeikh Abdulloh bin Sahl Baqusyair, Syeikh Muhammmad bin Abdulqadir al-Habbaniy, Syeikh Abdulmalik bin Disa’in, dll.

Para ulama yang menyanjung kopi antara lain: Abu Bakr bin Abdullah al-Idrus, Abdurrahman bin ‘Aliy, Syeikh bin Ismail, Ahmad bin ‘Alawy Bajahdab, Abu Bakr bin Salim, Abdullah bin Alawy al-Haddad, Hatim al-Ahdal, as-Sudiy, Umar bin Abdulllah Bamakhramah beserta putranya, Al-Amudiy, dll.

Banyak ulama Sufi yang berkomentar tentang kopi yang pada prinsipnya mereka menggemari kopi karena dengan meminumnya mereka lebih giat beribadah, terutama pada malam hari ketika banyak manusia yang tertidur lelap.

Syeikh Umar bin Abdullah Bamakhramah, Syeikh Abdul Mu’thiy bin Hasan bin Abdullah bin Ahmad Bakatsir al-hadramiy (Makkah 905-Ahmadabad India 989 H) juga putranya yang bernama Ahmad dan beberapa nama lain menggubah nadzam dalam untaian bait yang amat banyak yang berisi sanjungan terhadap kopi sebagai minuman yang amat bermanfaat untuk penggiat ibadah kepada Alloh.

Perhatikan dua bait syair berikut: 
Kopi memang hitam tapi menyalakan semangat, bahkan memancarkan cahaya.

Hitamnya kopi membuat hati orang-orang kelas tinggi memutih, sehingga mereka terpuji melebihi kebanyakan manusia.

Sekarang,.qahwah(kopi) mempunyai nilai yg tinggi di sisi sang sufi,.apakah kita masih merasakan minuman ini berbahaya dan mendatangkan mudarat pada tubuh badan?beralasan dengan kata2 saintis barat yang dangkal??..

Sumber: Tafriihul Quluub wa tafriihul Kuruub karya Sayyid Habib Umar bin Saqqaf (terjemahan, hal. 209-215, Bintang Terang, Jakarta)

Sumber : Kawan admin

Mengenal Fizikal Rasulullah SAW

Saat seseorang memandang fizikal Rasulullah saw., ia segera merasakan bahawa ia sedang berada di depan keindahan yang mengagumkan dan tak ada duanya. Penampilan yang mencerminkan kepercayaan yang mutlak dan tak terbatas. Berikut ini adalah pendapat yang disepakati oleh mereka yang bertemu dan melihat langsung Rasulullah saw, mudah2an menambah kerinduan dan kecintaan kita pada rasulullah s.a.w..

Saat seseorang memandang fizikal Rasulullah saw., ia segera merasakan bahawa ia sedang
berada di depan keindahan yang mengagumkan dan tak ada duanya. Penampilan yang
mencerminkan kepercayaan yang mutlak dan tak terbatas. Berikut ini adalah pendapat
yang disepakati oleh mereka yang bertemu dan melihat langsung Rasulullah saw, mudah2an menambah kerinduan dan kecintaan kita pada rasulullah s.a.w..

Ad-Darimi dan al-Baihaqi mentakhrij bahwa Jabir bin Samurah berkata,“Aku melihat Nabi saw. pada malam bulan purnama, dan ketika aku bandingkan antarawajah Nabi saw. dan indahnya bulan, say a dapati wajah Nabi saw. lebih indahdibandingkan rembulan.”

At-Tirmidzi dan al-Baihaqi meriwayatkan bahwa Abu Hurairah r.a. berkata,“Aku tidak pernah melihat sesuatu yang lebih indah dari Rasulullah saw.. Seakan-akanmentari bersinar dari wajah beliau. Aku tidak pernah dapati seseorang yang lebih cepat jalannya dibandingkan beliau, seakan-akan bumi melipat sendiri tubuhnya saat beliau berjalan. Ketika aku ikut berjihad, aku lihat beliau tidak pernah berlindung di balik perisai.”Bukhari-Muslim meriwayatkan bahwa al-Barra berkata,“Rasulullah saw. mempunyai pundak yang lebar, rambutnya mencapai ujung telinga,dan tidak pernah ada orangyang lebih indah dipandang dibandingkan beliau.” Muslim meriwayatkan dari Abu Thufail bahwa ia pernah diminta untuk menceritakantentang Rasulullah saw. kepada kami, kemudian ia menjawab,“Beliau memiliki wajah yang putih dan berseri.”

Bukhari meriwayatkan bahwa Abu Hurairah berkata,“Rasulullah saw. memiliki dua kaki yang kokoh dan tegap, dan wajah yang indah, yangbelum pernah kutemukan wajah seindah itu sebelumnya.”

Abu Musa Madini meriwayatkan dalam kitab ashShahabah bahwa Amad bin Abad al-Hadhrami berkata,“Aku melihat Rasulullah saw., dan tidak pernah melihat wajah seindah itu sebelumnyamaupun sesudahnya.”

Ad-Darimi meriwayatkan bahwa Ibnu Umar berkata,“Aku tidak pernah temukan orangyang lebih berani, dermawan, dan lebih bersinarwajahnya, dibandingkan Rasulullah saw..”

Ahmad dan Baihaqi meriwayatkan bahwa Mahrasy Kahti berkata,“Rasulullah saw. mengambil umrah darijiranah, pada malam hari. Dan, ketika soyamelihat bagian belakang tubuh beliau, say a seperti melihat perakyang menyala.”

Abdullah bin Imam Ahmad serta al-Baihaqi meriwayatkan bahwa Ali r.a. berkata,“Rasulullah saw. bukanlah orangyang tubuhnya tinggi menjulang.Jika berjalan bersamarombongan, beliau tampak menonjol. Wajahnya putih, kepalanyabesar, alis matanyapanjang dan hitam, danjika ada keringat yang menetes dari wajah beliau, akan tampakseperti mutiara. Aku tidak pernah melihat wajah seindah wajah beliau, sebelumnya atausetelahnya.”

Deskripsi tentang Rasulullah saw. yang diberikan oleh Hindun bin Abi Halah,“Tubuh Rasulullah saw. menampakkan pribadiyang agung. Wajahnya bersinar sepertibulan purnama. Kepalanya besar. Rambutnya keras. Kuliatnya putih ke-merahan.Keningnya luas. Alisnya tebal.Jika marah, keningnya meneteskan keringat. Hidungnyamancung. Tubuhnya diliputi cahaya. Orangyang tidak memperhatikan dengan saksamamenyangkanya amat tinggi.Jenggotnya tebal. Matanya hitam. Kedua pipinya tirus.Mulutnya lebar. Giginya indah. Memiliki bulu halus di atas perut. Lehernya amat halus.Tubuhnya sedang. Sedikit gemuk dan tegap, dengan perut dan dada yang seimbang.Dadanya bidang. Kedua pergelangan tangannya panjang. Telapak tangannya luas.Kedua kaki dan tangannya kekar. Jari-jarinya panjang. Jalannya tegap, seperti sedangturun dari ketinggian. Jika menoleh, dengan seluruh tubuhnya. Pandangannya selalutertunduk he tanah, danjarang sekali mendongakkan matanya he langit....”

Jika Rasulullah menyentuh seseorang, orang itu akan merasakan ketenangan yangmengagumkan, dan perasaan ketinggian ruhani yang menakjubkan.

Ahmad meriwayatkan bahwa Sa’d bin Abi Waqqash berkata,“Suatu ketika akujatuh sakit di Mekah. Kemudian Rasulullah saw. menjenguk,meietakkan tangan beliau di kening, dan mengusap wajah, dada, sertaperutku. Hinggasaat ini, aku masih merasakan sentuhan tangan beliau dijantung.”Muslim meriwayatkan bahwa Jabir bin Samurah berkata,“Suatu ketika Rasulullah saw. mengusap mukaku dengan tangannya. Aku dapati tanganbeliau demikian sejuknya dan berbau wangi. Seakan-akan tangan tersebut barudikeluarkan dari kantong kesturi.”

Bukhari dan Muslim meriwayatkan bahwa Anas r.a. berkata,“Aku belum pernah menemui sutra maupun beludru yang lebih lembut dari tanganRasulullah saw. Dan, belum pernah mencium bau misik atau minyak anbar yang lebihharum dari Rasulullah saw..”

Penampilan beliau memberikan sugesti kepada orang yang melihatnya bahwa orang tersebut sedang berdiri di hadapan seorang nabi.

At-Tirmidzi meriwayatkan bahwa Abdullah bin Salam berkata,“Ketika Nabi saw. datang ke Madinah, aku menemui beliau. Ketika aku melihat wajahbeliau, aku segera mengetahui bahwa wajah beliau bukan wajah seorang pendusta.”Abu Ramtsah Tamimi berkata,“Aku mendatangi Nabi saw. bersama anakku. Ketika aku melihat beliau, hatiku langsungberkata, ‘Orang ini pastilah nabi Allah.’”Abdullah bin Rawahah berkata tentang Rasulullah saw,“Seandainya tidak ada ayat-ayat penjelas pun, yang menerangkan beliau sebagai rasul,niscaya penampilan dan tubuh beliau sudah cukup menjadi keterangan itu.”

Ini adalah sebagian riwayat yang menjelaskan tentang tubuh Rasulullah saw.. Semua keagungan postur tubuh beliau itu kami ceritakan kembali, sehingga kita dapat menangkap dengan jelas kepribadian Rasulullah saw. dari segala seginya.

Sumber : Kawan Admin

Dialog Seorang Hafidzah

Bismillahirrahmanirrahim..

Segala puji-pujian hanya bagi ALLAH,Tuhan seru sekalian alam..Dialah yang maha luhur dengan segala keluhuranNya dan Dialah yang maha baik dengan segala kebaikanNya..Selawat dan salam keatas junjungan mulia lagi terpuji,Rasulullah s.a.w,dan keatas ahli keluarganya,para sahabat,tabiin dan yg mengikuti mereka dengan ihsan hingga ke akhir zaman.


Berkata Abdullah al-Mubarak Rahimullah Taala :

"Aku berangkat menunaikan ibadat haji ke Baitullah al-Haram,lalu berziarah ke maqam Rasulullah s.a.w. Ketika aku berada di suatu sudut jalan,tiba-tiba aku melihat sesusuk tubuh berpakaian yang dibuat daripada bulu. Ia adalah seorang ibu yang sudah tua. Aku berhenti sejenak seraya mengucapkan salam untuknya. Terjadilah dialog dengannya beberapa saat. "

(Untuk menyenangkan pembaca,saya ringkaskan dialog diantara Abdullah al-Mubarak dengan ibu tua tersebut dengan menggunakan "A.M" sebagai Abdullah al-Mubarak dan "H" sebagai Ibu tersebut merujuk kepada hafidzah)

Dalam dialog tersebut,wanita tua itu,setiap kali menjawab pertanyaan Abdullah alMubarak,dijawabnya dengan menggunakan ayat-ayat alQuran. Walaupun jawabannya tidak tepat,akan tetapi cukup memuaskan,kerana tidak terlepas dari konteks pertanyaan yang diajukan kepadanya.

Mari kita ikuti dialog diantara mereka berdua :--

A.M : Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh.

H : Salamun Qaulan min Rabbi Rahim.(Salam sebagai ucapan dari Tuhan yang maha pengasih)
      (QS. Yasin/ayat 58).

M.A : Semoga ALLAH merahmati anda. Mengapa anda berada ditempat ini?

H : Wa man Yudhlilillahu fa la hadiyalahu.(Barangsiapa disesatkan ALLAH,maka tiada petunjuk baginya)
     (QS. al-A'raf/ayat 186)

(Dengan jawapannya ini,tahulah aku bahawa ia tersesat jalan)

M.A : Kemana anda hendak pergi?

H : Subhanallazi asra bi'abdihi lailan minal masjidil haram ilal masjidil aqsa.(Maha Suci ALLAH yang telah
     memperjalankan hambaNya di waktu malam dari masjid Haram ke masjid Aqsa). (AS. al-Isra'/ayat 1).

(Dengan jawapan ini,aku jadi mengerti bahawa ia sedang mengerjakan Haji dan hendak menuju ke Masjid Aqsa).

M.A : Sudah berapa lama anda berada disini?

H : Tsalatsa layalin sawiyya.(Selama tiga malam,dalam keadaan sihat). (QS. Maryam/ayat 10).

M.A : Apa yang anda makan salama dalam perjalanan?

H : Huwa yat'imuni wayasyqin.(Dia memberi aku makan dan minum). (QS. asy-Syu'ara/ayat 79).

M.A : Dengan apa anda melakukan wudhuk?

H : Fa in lan tajidu ma-an fa tayammamu sha'idan tayyiban.(Bila tidak ada air maka bertayammum dengan
     tanah yang bersih). (QS. al-Maidah/ayat 6).

M.A : Aku mempunyai sedikit makanan,apakah anda mahu menikmatinya?

H : Tsumma atimmush siyamu ilallail.(Kemudian sempurnakan puasamu sampai malam. (QS. 
     al-Baqarah/ayat 187).

M.A : Sekarang bukan bulan Ramadhan,mengapa anda berpuasa?

H : Wa man tathawwa'a khairan fa innallaha syakirun alim.(Barangsiapa yang melakukan sunnat lebih baik).
     (QS. al-Baqarah/ayat 158).

M.A : Bukankah diperbolehkan berbuka ketika musafir?

H : Wa in tasumu khairan lakum in kuntum ta'lamun.(Dan jika berpuasa itu lebih baik bagimu,jika kamu
      berpengetahuan). (QS. al-Baqarah/ayat 184).

M.A : Mengapa anda tidak menjawab sesuai dengan pertanyaan saya?

H : Ma yalfidzhu min qoulin illa ladaihi raqibun atid.(Tiada satu ucapan yang diucapkan.kecuali padanya
     Raqib dan Atid). (QS. Qaf/ayat 18).

M.A : Anda termasuk jenis manusia yang manakah,hingga bersikap seperti itu? 

H : Wa la taqfu ma laisa bihi ilmun innas sam'a wal bashara wal fuada kullu kana 'anhu mas'ulan.(Jangan
     kamu ikuti apa yang kamu tidak ketahui,kerana pendengaran,penglihatan dan hati,semua akan
     dipertanggungjawabkan). (QS. al-Isra'/ayat 36).

M.A : Aku telah berbuat salah,maafkan saya.

H : La tatsriba 'alaikumul yauma yaghfirullahu lakum.(Pada hari ini tidak ada cercaan untuk kamu,mudah-
     mudahan telah mengampuni kamu). (QS. Yusuf/ayat 92).

M.A : Bolehkah aku mengangkat anda untuk naik keatas untaku ini untuk melanjutkan perjalanan,kerana anda akan menjumpai kafilah yang di depan.

H : Wa ma taf'alu min khairin ya'lamhullah.(Barangsiapa mengerjakan suatu kebaikan Allah
     mengetahuinya). (QS. al-Baqarah/ayat 197).

Lalu wanita itu berpaling dari untaku,sambil berkata :

H : Qul lil mu'minina yaghudhdhu min absharihim.(Katakan kepada orang-orang mukmin tundukkan
      pandangan mereka). (QS. an-Nur/ayat 30).

Maka aku pun memejamkan pandanganku.sambil mempersilakan ia mengendarai unta,tetapi tiba-tiba terdengar sobekan pakaiannya.kerana unta itu terlalu tinggi baginya.Wanita itu berucap :

H : Wa ma ashobakum min mushibatin fa bima kasabat aidikum.(Apa saja yang menimpa kamu disebabkan
     perbuatanmu sendiri. ( QS. asy-Syura/ayat 30).

M.A : Sabarlah sebentar,aku akan mengikatnya terlebih dahulu.

B : Fa fahhamnaha sulaiman.(Maka kami telah memberi pengertian kepada Nabi Sulaiman).
     (QS. al-Anbiya'/ayat 79)

M.A : (Selesai mengikat unta itu aku pun mempersilakan ia naik).Silalah naik sekarang.

H : Subhanallazi sakhkhara lana hadza wama kunna lahu muqrinin wa inna ila Rabbina la
     munqalibun.(Maha Suci Tuhan yang telah menundukkan semua ini,pada kami sebelumnya tidak mampu
     menguasainya. Sesungguhnya kami akan kembali pada Tuhan kami). (QS. az-Zukhruf/ayat 13-14).

Aku pun segera memegang tali unta itu dan melarikannya dengan kencang. Wanita tua itu berkata :

H : Waqshid fi masyyika waqhdud min shoutik.(Sederhanakan jalanmu dan lunakkan suaramu).
     (QS. Luqman/ayat 19).

Lalu unta itu aku perlahankan,sambil mendendangkan beberapa syair. Wanita tua itu berucap :

H : Faqra-u ma tayassara minal quran.(Bacalah yang mudah dari Quran). (QS. al-Muzammil/ayat 20).

M.A : Sungguh anda telah diberi kelebihan yang banyak.

H : Wa ma yadzdzakkaru illa ulul albab.(Dan tidaklah mengingati ALLAH itu kecuali orang yang berilmu)
     (QS. al-Baqarah/ayat 269).

Dalam perjalanan aku bertanya kepadanya;

M.A : Apakah anda mempunyai suami?

H : La tas-alu an asy-ya-a in tubda lakum tasu'kum.(Jangan kamu menanyakan sesuatu,jika akan
     menyusahkan kamu). (QS. al-Maidah/ayat 101).

M.A : Ketika berjumpa dengan kafilah di depan kami,aku bertanya kepadanya. Adakah orang anda berada
         dalam kafilah ini?

H : Almalu wal banuna zinatul hayatid dunya.(Adapun harta dan anak-anak adalah perhiasan hidup di
     dunia). (QS. al-Kahfi/ayat 46).

Barulah aku mengerti bahawa ia juga mempunyai anak.

M.A : Bagaimana keadaan mereka dalam perjalanan ini?

H : Wa alamatin wabin najmi hum yahtadun.(Dengan tanda bintang-bintang mereka mengetahui penunjuk
      jalan). (QS. an-Nahl/ayat 16).

Dari jawapan ini dapat aku fahami bahawa mereka datang mengerjakan ibadah-ibadah haji mengikuti beberapa petunjuk. Kemudian bersama wanita tua ini aku menuju tempat perkemahan.

M.A : Adakah orang yang akan kenal atau keluarga dalam khemah ini?

H : Wattakhazallahu ibrahima khalilan.(Kami jadikan Ibrahim itu sebagai yang dikasihi).
     (QS. an-Nisa/ayat 125)
   : Wa kallamallahu musa takliman.(Dan ALLAH berkata-kata dengan Musa). (QS. an-Nisa/ayat 164).
   : Ya Yahya khuzil kitaba bi quwwatin.(Wahai Yahya,pelajarilah alKitab sungguh-sungguh). (QS.
     Maryam/ayat 12).

Kemudian aku memanggil nama-nama "Ya Ibrahim,Ya Musa,Ya Yahya",.maka keluarlah anak-anak muda yang bernama tersebut. Wajah mereka tampan dan ceria,seperti bulan yang baru muncul. Setelah tiga anak muda ini datang dan duduk dengan tenang,maka berkatalah wanita itu :

H : Fab'atsu ahaskum bi wariqikum hazihi ilal madinati fal yandzur ayyuha azka tha'aman fal ya'tikum bi
     rizqin minhu.(Maka suruhlah salah seorang dari kamu pergi ke kota dengan membawa wang perak
     ini,dan carilah makanan yang lebih baik agar ia membawa makanan itu untukmu). (QS. al-Kahfi/ayat
     19).

Maka salah seorang dari tiga anak ini pergi untuk membeli makanan, lalu menghidangkan dihadapanku. Lalu wanita tersebut berkata :

H : Kulu wasyrabu hani'an bima aslaftum fil ayyamil khaliyah.(Makan dan minumlah kamu dengan
     sedap,sebab amal yang telah kamu kerjakan dihari-hari yang telah lalu). (QS. al-Haqqah/ayat 24).

M.A : Makanlah kalian semuanya makanan ini. Aku tidak akan memakannya sebelum kalian mengatakan
         padaku siapa perempuan ini sebenarnya.

Ketiga-tiga anak muda ini secara serentak berkata :

" Beliau adalah orang tua kami. Selama empat puluh tahun beliau hanya berbicara mempergunakan ayat-ayat alQuran,kerana khuatir salah bicara."

Maha Sucilah ALLAH Zat yang Maha Kuasa terhadap sesuatu yang dikehendakiNya. Akhirnya aku pun berucap ;

M.A : Fadhlullahi yu'tihi man yasya' wallahu dzul fadhlil 'azhim.(Kurnia ALLAH yang diberikan kepada orang yang dikehendakiNya, ALLAH adalah Pemberi kurnia yang besar). (QS. al-Hadid/ayat 21).



Maha Suci ALLAH yang mengaugerahi sesiapa saja yang benar dan suci hatinya,maka terjaga ia dari lisan yang salah dan tidak berfaedah..maka jadilah lidahnya untuk mengucapkan kalam-kalam ALLAH yang mulia dan suci di dalam setiap kehidupannya..beruntunglah mereka yang menghafal alQuran..

Berkata guruku bahawa hendaklah diniatkan dalam hati kita walaupun masih sukar untuk kita menghafal alQuran kerana berniatlah,insyaALLAH,ALLAH akan menyampaikan niat sekalipun kita tidak sempat menghafalnya..Peliharalah alQuran kerana sesungguhnya alQuran peneman bagi kita dalam qubur kita yang mana tiada sesiapapun bersama kita..

ALLAHUMMARHAMNA BILQURAN,WAJ'ALHU LANA IMAMAN WA NURAN WA HUDAN WA RAHMAH

sumber : kawan admin

Wednesday 14 August 2013

Kesufian Raja Muzaffar Shah

Suatu hari Raja Muzaffar yang masih kanak-kanak bertanya kepada Bondanya tentang ALLAH.

“Bonda... dimana ALLAH dan bolehkah Anakanda melihatNya?”

“Oh... ALLAH itu di Arasy wahai Anakanda dan Anakanda tidak dapat melihatNya kerana ALLAH berada nun jauh diatas 7 petala langit. Sedangkan langit kedua pun manusia tidak nampak bagaimana hal keadaanNya lantas bagaimana mungkin Anakanda akan dapat melihat ALLAH yang berada di Arasy yang terletak lebih atas dan jauh daripada 7 petala langit?”

“Oh begitu… bagaimana dengan dalilnya Bonda?”

Dalilnya begini... “Sesungguhnya Tuhan kamu ialah ALLAH Yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas Arasy untuk mengatur segala urusan... dari Surah Yunus ayat ke 3.”

Maka giranglah hati Raja Muzaffar kerana telah mendapat jawapan daripada persoalan yang selama ini sentiasa semak difikirannya. Masa pun berlalu... hari berganti minggu, minggu berganti bulan dan bulan berganti tahun, maka telah remajalah Raja Muzaffar.

Suatu hari Raja Muzaffar diperintahkan Ayahandanya supaya belajar ilmu-ilmu agama dari Syeikh Abdullah selaku Mufti di Negeri Ayahandanya itu. Maka tidak sabar-sabarnya lagi Raja Muzaffar mahu berguru dengan Syeikh Abdullah sementelah pelajaran agama adalah yang paling diminatinya.

Suatu hari sambil duduk-duduk santai dengan Syeikh Abdullah tiba-tiba Raja Muzaffar ditanyai oleh Syeikh Abdullah dengan dua persoalan yang tidak asing baginya.

“Wahai Anakanda Putera Raja... dimana ALLAH dan bolehkah Anakanda Putera Raja melihatNya?”

Sambil tersenyum Raja Muzaffar menjawab sebagaimana yang telah diajarkan Bondanya dahulu... “ALLAH itu di Arasy wahai Syeikh Guru dan Beta tidak boleh melihatNya kerana ALLAH berada nun jauh diatas 7 petala langit.”

Tersenyum kecil Syeikh Abdullah mendengar jawapan muridnya itu dan sejenak selepas menghela nafasnya Syeikh Abdullah lalu bersuara.... “Begini Anakanda Putera Raja… ALLAH itu bukannya makhluk seperti kita lantaran itu ALLAH tidak seperti kita. Apa sahaja hukum yang terjadi pada makhluk tidak berlaku seperti itu atas ALLAH. Oleh itu ALLAH tidak bertempat kerana bertempat itu hukum bagi makhluk.”

“Lantas dimana ALLAH itu wahai Syeikh Guru?”

“ALLAH itu tidak bertempat kerana Dia bersifat qiammuhu binafsihi yang bermaksud ALLAH tidak berhajat pada sesuatu zat lain untuk ditempati. Jika kita mengatakan ALLAH berhajat pada sesuatu zat lain untuk ditempati maka ketika itu kita telah menyerupakan ALLAH dengan keadaan makhluk. Ketahuilah, ALLAH tidak serupa dengan makhluk berdasarkan kepada dalil dari Surah Asy-Syura ayat ke 11 yang bermaksud “Dia tidak menyerupai segala sesuatu.” ALLAH tidak berdiam di Arasy kerana Arasy itu adalah makhluk. Bagaimana mungkin makhluk dapat menanggung Zat ALLAH sedang bukit dihadapan Nabi Musa pun hancur kerana tidak dapat menanggung pentajalian ALLAH.”

Raja Muzaffar mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham.

Kemudian Syeikh Abdullah menambah... “Berkenaan tentang Anakanda Putera Raja tidak boleh melihat ALLAH itu adalah betul namun bukanlah kerana ALLAH itu jauh maka Anakanda Putera Raja tidak boleh melihatNya.”

“Jika bukan begitu lantas bagaimana Syeikh Guru?” Tanya Raja Muzaffar beria-ia ingin tahu.

“Sebenarnya kita tidak dapat melihat ALLAH bukanlah kerana asbab jarak tetapi kerana keterbatasan kemampuan penglihatan matamanusia yang tidak mampu melihat ZatNya. Ini bersesuai dengan firman ALLAH yang bermaksud “Dia tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata, sedangkan Dia dapat melihat segala penglihatan itu dan Dialah Yang Maha Halus lagi Maha Mengetahui... dari Surah Al-An’am ayat 103.”

Terdiam Raja Muzaffar mendengar hujah Gurunya itu. Barulah beliau sedar bahawa apa yang menjadi pegangannya selama hari ini adalah salah. Pegangan yang mengatakan bahawa ALLAH itu diArasy dan ALLAH tidak boleh dilihat kerana asbab jarak adalah satu kesilapan.

Huraian daripada Gurunya melalui ilmu Kalam membuatkan Raja Muzaffar begitu kagum dengan kekuasaan akal yang dapat menghuraikan segala-galanya tentang Tuhan. Bermula dari hari tu Raja Muzaffar berpegang dengan hujah gurunya bahawa ALLAH itu tidak bertempat dan manusia tidak boleh melihat ALLAH kerana keterbatasan kemampuan penglihatan mata manusia. Akhirnya dengan berkat ketekunan dan kesungguhan, Raja Muzaffar telah berjaya menguasai ilmu-ilmu ketuhanan menurut peraturan ilmu kalam sebagaimana yang diajarkan oleh Syeikh Abdullah hingga mahir.

Masa terus berjalan dan kini Raja Muzaffar telah dewasa. Oleh kerana begitu minatnya yang mendalam tentang ilmu-ilmu ketuhanan maka beliau meminta izin daripada ayahandanya untuk menperdalamkan lagi ilmu pengetahuannya dengan belajar dari guru-guru yang berada diluar istana sementelah Syeikh Abdullah telah meninggal dunia.

Ayahandanya memberi izin lalu tanpa berlengah Raja Muzaffar menemui sahabat-sahabat sealiran Almarhum Syeikh Gurunya untuk melanjutkan pelajaran. Raja Muzaffar mempunyai sikap yang pelik. Saban hari apabila beliau melalui pekan-pekan kecil untuk sampai ke rumah guru-gurunya, beliau akan bertanya kepada setiap orang yang ditemuinya dengan soalan yang pernah ditanya kepada bondanya iaitu dimana ALLAH dan bolehkah manusia melihatNya?

Bagi sesiapa yang menjawab soalannya itu sebagaimana yang pernah dijawab oleh bondanya maka beliau akan membetulkan kefahaman orang itu dengan hujah Almarhum Gurunya Syeikh Abdullah. Jika orang itu tidak mahu tunduk dengan hujahnya maka orang itu akan dipukulnya sebelum diusir dari negerinya itu.

Begitulah sikap Raja Muzaffar setiap hari sehingga pada suatu hari beliau bertemu dengan seorang tua yang sedang bertungkus-lumus menyediakan air minuman untuk diberi minum kepada orang yang lalu-lalang disebuah pekan tanpa mengambil sebarang upah.

Melihat kelakuan pelik orang tua itu lantas Raja Muzaffar mendekatinya. “Hei orang Tua... mengapa kamu tidak mengambil upah atas usahamu itu?” Tanya Raja Muzaffar tegas.

Orang Tua yang sedari tadi begitu khusyuk mengagih-agihkan minumannya itu terkejut dengan pertanyaan Raja Muzaffar lalu meminta Raja Muzaffar memperkenalkan dirinya.

“Siapakah Tuan ini?” Tanya si Tua.

“Beta adalah Putera Raja negeri ini.” Jawab Raja Muzaffar tegas.

“Oh kalau begitu Tuan ini tentu Raja Muzaffar yang terkenal dengan ketinggian ilmu ketuhanan itu. Tapi sayang, Tuan hanya tahu ilmu tentang ALLAH tetapi Tuan sendiri belum mengenal ALLAH. Jika Tuan telah mengenal ALLAH sudah pasti tuan tidak akan bertanya kepada saya soalan Tuan tadi.”

Terkebil-kebil mata Raja Muzaffar mendengar kata-kata si Tua itu. Hatinya terpesona dengan ungkapan ‘mengenal ALLAH’ yang diucapkan orang tua itu.

Lantas beliau bertanya kepada orang tua itu. “Kemudian apa bezanya antara ‘tahu’ dengan ‘kenal’?”

Dengan tenang si Tua itu menjawab... “Ibarat seseorang yang datang kepada Tuan lantas menceritakan kepada Tuan tentang ciri-ciri buah nangka tanpa menunjukkan zat buah nangka, maka ini mertabat ‘tahu’ kerana ianya hanya sekadar maklumat dan orang yang berada pada mertabat ini mungkin akan menyangka bahawa buah cempedak itu adalah nangka kerana ciri-cirinya seakan sama. Berbanding seseorang yang datang kepada Tuan lantas menghulurkan sebiji buah nangka, maka ini mertabat ‘kenal’ kerana zatnya terus dapat ditangkap dengan penglihatan mata dan orang yang berada pada mertabat ini pasti dapat mengenal mana cempedak dan mana nangka dengan tepat.”

Raja Muzaffar mendengar dengan teliti huraian si Tua itu. Diam-diam, hatinya membenarkan apa yang diperkatakan si Tua itu. Kemudian terlintas dihatinya untuk bertanyakan soalan yang lazim ditanyanya kepada orang ramai.

“Kalau begitu wahai orang Tua silalah jawab persoalan Beta ini... dimana ALLAH dan bolehkah manusia melihatNya?”

“ALLAH berada dimana-mana sahaja dan manusia boleh melihatNya.” Jawab si Tua dengan tenang.

Tercengang Raja Muzaffar mendengar jawapan orang tua itu. Seketika kemudian terus saja orang Tua itu dipukulnya sehingga jatuh tersungkur. Melihat orang Tua itu tidak cuba mengelak pukulannya bahkan langsung tidak menunjukkan reaksi takut maka Raja Muzaffar pun lantas bertanya... “Kenapa kamu tidak mengelak pukulan beta wahai orang Tua?”

“Bukankah tadi sudah hamba bilang... Tuan ini hanya orang yang tahu tentang ALLAH tetapi bukannya orang yang benar-benar mengenal ALLAH.”

Terdiam Raja Muzaffar mendengar kata-kata si Tua itu. Kemudian beliau menenangkan dirinya lantas bersegera duduk diatas tanah dihadapan orang Tua itu.

“Baiklah orang Tua... Silalah huraikan jawapan kamu tadi sebab Beta berpegang bahawa ALLAH itu tidak bertempat dan manusia tidak boleh melihat ALLAH.”

“ALLAH itu tidak bertempat adalah menurut pandangan hukum akal sahaja sedang pada hakikatnya tidak begitu.” Ujar orang Tua itu sambil mengesat bucu bibirnya yang berdarah.

Kemudian beliau menyambung... “Bukankah ALLAH itu wujudNya Esa?”

“Benar.” Jawab Raja Muzaffar.

“Jika ALLAH itu wujudNya Esa maka sudah barang tentu tidak ada wujud sesuatu bersertaNya.”

“Benar.” Jawab Raja Muzaffar.

“Lantas bagaimanakah kedudukan wujud alam ini jika ALLAH itu diyakini wujud tanpa ada selain zat yang wujud bersertaNya dengan pandangan mata hati?”

Raja Muzaffar memejamkan matanya rapat-rapat lantas dikerahkan pandangan mata hatinya untuk memahami persoalan yang ditanyai orang Tua itu. Tiba-tiba akalnya dapat menangkap dan memahami hakikat alam ini jika ianya merujuk kepada ruang lingkup keesaan wujud ALLAH. Lantas beliau membuat satu kesimpulan... “Jika dipandang dari sudut Esanya wujud ALLAH maka alam ini tidak lain melainkan diriNya sendiri… Tiba-tiba sahaja perkataan itu terpacul keluar dari bibirnya. Terkebil-kebil matanya apabila mendengar ucapannya sendiri.

Maka lidahnya kelu dan akalnya lumpuh. Terkejut... tergamam... terkedu... “Jadi kalau begitu ketika Tuan memandang alam ini, siapa yang Tuan pandang pada hakikatnya?”

Pantas soalan itu diajukan kepada Raja Muzaffar. “Pada hakikatnya Beta memandang ALLAH...”

“Nah kalau begitu bukankah ALLAH ada berfirman yang bermaksud “Dimana sahaja kamu menghadap, disitulah wajah ALLAH” dari Surah Al-Baqarah ayat ke 115 dan dalam Surah Al-Hadiid ayat ke 3 yang bermaksud “Dialah yang awal, yang akhir, yang zahir dan yang batin.”

Kemudian orang Tua itu bertanya lagi... “Dan sekarang dapat atau tidak Tuan melihat ALLAH ketika ini”

“Ya.. Beta menyaksikan dengan ainul basyirah.”

Perlahan-lahan berjujuran air mata dari bucu mata Raja Muzaffar. Beliau menahan sebak kerana sekarang beliau sudah faham kenapa orang tua itu tidak mengambil upah atas usahanya dan tidak mengelak ketika dipukul. Semuanya kerana yang dipandangnya adalah pentajallian ALLAH. Dalam hati
perlahan-lahan beliau berkata... “Memang benar sesungguhnya pada sudut ini, ALLAH berada dimana-mana sahaja dan manusia boleh melihat ALLAH.”

“Makanya wahai Putera Raja.. inilah yang dinamai sebagai ilmu hakikat.”

Semenjak hari itu, Raja Muzaffar terus mendampingi orang tua itu untuk mempelajari lebih dalam selok-belok ilmu hakikat hingga diangkat beliau oleh gurunya menduduki kedudukan Syeikh ilmu hakikat. Demi memahami ilmu-ilmu hakikat yang halus-halus Raja Muzaffar telah menjadi seorang ahli ibadah yang alim-mualim. Beliau tidak lagi berpegang dengan fahaman Almarhum Gurunya iaitu Syeikh Abdullah kerana baginya jalan yang boleh membuatkan seseorang itu dapat mengenal ALLAH dengan haqqul yaqin ialah dengan ilmu hakikat. Beliau telah mengenepikan duduk didalam peraturan hukum akal sama sekali dan mulai duduk didalam peraturan musyahadah. Bagi beliau, ilmu kalam yang dituntutnya selama ini adalah semata-mata salah.

Setelah kemangkatan Ayahandanya maka Raja Muzaffar ditabalkan menjadi Sultan dinegerinya dan sekarang beliau menyandang gelaran Sultan Muzaffar Shah pada usia 50 tahun.

Beliau memerintah negerinya dengan adil dan saksama namun sikap ganjilnya yang dahulu masih diteruskannya. Dimana sahaja beliau pergi beliau tetap akan bertanyakan soalannya yang lazim itu.

Jika orang yang ditanya tidak dapat menjawab maka akan diajarkan jawabannya menurut ilmu hakikat dan jika orang itu membangkang akan dihukum bunuh.

Akhirnya kelaziman Sultan Muzaffar Shah ini membuatkan seluruh rakyat jelatanya menganut fahaman hakikat. Justeru itu rakyat jelata dinegerinya hidup aman dan makmur.

Suatu petang Sultan Muzaffar Shah yang terkenal sebagai Mursyid ilmu hakikat itu berjalan-jalan disebuah padang rumput yang luas dengan ditemani para pembesar istana.

Pandangannya tertarik pada gelagat seorang pemuda pengembala kambing dalam lingkungan usia 30an yang sedang berusaha menghalau seekor serigala yang cuba memakan kambing gembalaannya.

Baginda mendatangi pemuda gembala itu. Kelihatan pemuda itu hanya memakai pakaian yang diperbuat daripada guni dan tidak mempunyai kasut sebagai alas kaki. Rambutnya kering berdebu, bibirnya kering dan badannya kurus.

“Wahai pemuda... kenapa kamu menghalau serigala itu dari memakan kambing itu, tidakkah kamu menyaksikan hakikat serigala itu? Maka biarkan sahaja ALLAH bertindak menurut kemahuanNya.”

Mendengar kata-kata Sultan Muzaffar Shah itu sekonyong-konyong pemuda gembala itu lantas menggenggam pasir lalu dilemparkannya pasir itu ke muka Sultan Muzaffar Shah. Kemudian pemuda gembala itu membongkok lagi untuk kali kedua mengambil segenggam pasir lalu dilemparkan sekali lagi ke muka Sultan Muzaffar Shah.

Sultan Muzaffar Shah hanya tercegat sahaja mungkin terkejut dengan tindakkan pemuda gembala itu. Pemuda gembala itu terus mahu mengambil segenggam pasir lagi dan melihat itu seorang pembesar istana yang berada disitu terus memukul pemuda gembala itu hingga beliau jatuh pengsan.

Apabila sedar dari pengsan, pemuda gembala itu mendapati tangan dan lehernya telah dipasung dengan pasungan kayu didalam sebuah penjara. Tidak lama kemudian datang dua orang pengawal istana dengan kasar merenggut rantai besi yang terikat dibadannya dan dibawa ke suatu tempat yang amat asing baginya. Tidak lama berjalan akhirnya mereka sampai dihadapan singgahsana Sultan Muzaffar Shah.

“Mengapa kamu melempari muka Beta dengan pasir?” Tenang sahaja pertanyaan Sultan Muzaffar Shah.

“Kerana Tuanku mengatakan bahawa serigala itu adalah ALLAH yakni Tuhan saya.

“Bukankah hakikat serigala itu sememangnya begitu?” Tanya Sultan Muzaffar Shah hairan.

“Nampaknya dakwaan tuanku ini menunjukkan seorang yang mengenal ALLAH adalah kebohongan semata-mata.”

“Kenapa kamu berkata begitu?”

“Sebab orang yang sudah sempurna mengenal ALLAH pasti merindui untuk bertemu menemui ALLAH.”

Setelah 30 tahun baru hari ini hati Sultan Muzaffar Shah terpesona lagi apabila mendengar ungkapan ‘bertemu menemui ALLAH’ yang diucapkan oleh pemuda gembala itu.

Dahulu hatinya pernah terpesona dengan ungkapan ‘mengenal ALLAH’. Sejurus itu juga Sultan Muzaffar Shah memerintahkan agar pasung kayu yang dikenakan pada pemuda gembala itu ditanggalkan.

“Lantas apa utamanya ‘bertemu’ berbanding ‘kenal’?” Tanya Sultan Muzaffar Shah.

“Adakah Tuanku mengenali sifat-sifat Rasulullah?” Tanya pemuda gembala itu tiba-tiba...

“Ya... Beta kenal akan sifat-sifat Rasulullah.”

“Lantas apa keinginan Tuanku terhadap Rasulullah?”

“Semestinyalah Beta mahu dan rindu untuk menemuinya kerana baginda adalah kekasih ALLAH!”

“Nah begitulah… orang yang sempurna pengenalannya terhadap sesuatu pasti terbit rasa ingin bertemu dengan sesuatu yang telah dikenalinya itu dan bukannya hanya sekadar berputar-putar didaerah ‘mengenal’ semata-mata.”

Tiba-tiba sahaja Sultan Muzaffar Shah berteriak kuat dengan menyebut perkataan ‘Allahu Akbaaar...!.!.!’ sekuat-kuat hatinya lalu baginda jatuh pengsan tidak sedar diri. Tidak lama kemudian setelah wajahnya disapukan dengan air sejuk maka baginda kembali sedar.

Sultan Muzaffar Shah terus menangis teresak-esak hingga jubahnya dibasahi dengan air matanya. Baginda memuhassabah dirinya.. “Memang... memang selama ini beta mengenali ALLAH melalui ilmu hakikat tetapi tidak pernah hadir walau sekelumit rasa untuk bertemu denganNya.

Rupa-rupanya ilmu hakikat yang beta pegangi selama ini juga salah sepertimana ilmu bonda dan ilmu Syeikh Abdullah”... bisik hatinya.

Kemudian terlintas difikiran Sultan Muzaffar Shah untuk menanyakan soalan lazimnya kepada pemuda gembala itu.

“Kalau begitu wahai orang muda, silalah jawab persoalan Beta ini... dimana ALLAH?”

Dengan tenang pemuda gembala itu menjawab... “ALLAH berada dimana Dia berada sekarang.”

“Kalau begitu, dimana ALLAH sekarang?

“Sekarang ALLAH berada dimana Dia berada dahulu.”

“Dimana ALLAH berada dahulu dan sekarang?”

“Dahulu dan sekarang Dia berada ditempat yang hanya Dia sahaja yang ketahui.”

“Dimana tempat itu?”

“Didalam pengetahuan ilmu ALLAH.”

Sultan Muzaffar Shah terdiam sebentar sambil keningnya berkerut merenung jawapan yang diberi pemuda gembala itu. Kemudian baginda meneruskan pertanyaannya lagi.

“Bolehkah manusia melihat ALLAH?”

“Kunhi ZatNya tidak boleh dicapai dengan pandangan mata kepala dan pandangan hati.”

“Sila perjelaskan lagi wahai anak muda.” Pinta Sultan Muzaffar Shah.

“Begini Tuanku... adapun jawapan yang diberikan oleh Bonda Tuanku itu diatas dasar soalan lazim yang Tuanku berikan itu adalah sebenarnya betul menurut tahapan akal Tuanku yang ketika itu dinilai masih kanak-kanak.

Adapun jawapan yang diberikan oleh Syeikh Abdullah itujuga betul jika dinilai dari sudut hukum akal... Dan jawapan yang diberikan oleh Syeikh Tua itu juga betul jika dinilai dari sudut pengamalan musyahadah terhadap ilmu hakikat. Begitu jugalah dengan jawapan yang saya berikan juga betul jika dinilai dari sudut ilmu ma’rifat.

Tiada yang salah cuma ilmu itu bertahap-tahap dan tuanku telah pun melalui tahapan-tahapan itu. Dari tahapan jahil (ilmu bonda) ke tahapan awam (ilmu kalam) kemudian ke tahapan khusus (ilmu hakikat) dan akhir sekali ke tahap khawasul khawas (ilmu ma’rifat).”

Kemudian pemuda gembala itu terus menyambung kata-katanya... “Jika ilmu hakikat itu jalan fana kerana menilik kepada Zat ALLAH maka ilmu ma’rifat pula jalan baqa kerana menilik terus kepada Kunhi Zat ALLAH. Maka jawapan bagi persoalan tuanku itu secara yang dapat saya simpulkan ialah Tiada yang tahu dimana ALLAH melainkan ALLAH dan tiada sesiapa yang dapat
melihat ALLAH melainkan diriNya sendiri.”

Sultan Muzaffar Shah mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham... “Jadi bagaimana hendak sampai ke tahap mengenal ALLAH dengan sempurna sehingga terbit rasa ingin untuk menemuiNya?”

“Jangan mengenal ALLAH dengan akal sebaliknya mengenal ALLAH dengan ALLAH.”

“Kemudian, apakah cara-caranya untuk dapat bertemu dengan ALLAH?”

“Sebagaimana firman ALLAH yang bermaksud... “Barangsiapa mengharap pertemuan dengan Tuhannya maka hendaklah dia mengerjakan amalan soleh dan janganlah dia mempersekutukan Tuhannya dalam beribadat kepadanya”... dari Surah Al-Kahfi ayat ke 110.

Mendengar penjelasan daripada pemuda gembala itu hati Sultan Muzaffar Shah menjadi tenang dan akhirnya baginda diterima menjadi murid si pemuda gembala itu. Kerana kesungguhan yang luarbiasa dalam mengerti ilmu ma’rifat maka baginda mahsyur terkenal sebagai seorang Sultan yang arifbillah lagi zuhud serta warak.

Kemudian rakyatnya dibiarkan bebas untuk berpegang pada mana-mana fahaman pun asalkan ajarannya masih didalam ruang lingkup yang mengikuti pegangan Ahlussunnah Wal Jamaah.

Dan sekarang pada usia 70 tahun barulah Sultan Muzaffar Shah sedar dan faham bahawa untuk memahami tentang ALLAH maka seseorang itu harus melalui tahapan-tahapan yang tertentu sebelum seseorang itu layak dinobatkan sebagai arifbillah. Baginya samada ilmu kalam, ilmu hakikat atau ilmu ma’rifat maka kesemuanya adalah sama penting untuk dipelajari, difahami, dimengerti bagi mewujudkan kesempurnaan untuk mencapai kedudukan insan kamil yang ma’rifatullah.

Kini Sultan Muzaffar Shah sudah memahami bagaimana rasanya rindu kepada ALLAH dan bagaimana rasanya benar-benar tidak sabar untuk bertemu ALLAH. Sejak semalam mulutnya tidak henti-henti asyik mengucapkan kalimah Ismu Zat Allah..Allah..Allah dan kadang-kadang terlihat deruan air mata jernih mengalir perlahan dipipinya sewaktu dipembaringan.

Perlahan-lahan pemuda gembala menghampiri Sultan Muzaffar Shah yang sejak 20 tahun lalu tinggal bersama dengannya dirumah usangnya lantas meletakkan kepala muridnya itu diribaan silanya dengan linangan air mata. Kini nafasnya mulai tersekat-sekat dan melihat itu, pemuda gembala merapatkan bibirnya ke telinga Sultan Muzaffar Shah lantas mentalqinkan baginda dengan kalimah tauhidan seraya diikuti baginda dengan senyuman. Sejurus kemudian Sultan Muzaffar Shah menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Suasana menjadi hening… pemuda gembala menunduk sahaja dan sebentar kemudian dia berkata. “Alangkah beruntungnya dia.. sekarang Tuanku benar-benar telah menemui ALLAH dan dapat mengenalNya dengan sebenar-benar kenal. "Ya... ALLAH masih belum layakkah untuk aku bertemu denganMu, aku mencemburui Sultan Muzaffar Shah ini maka jemputlah aku menghadapMu…”

Sebentar kemudian pemuda gembala itu pun turut rebah dan menghembuskan nafasnya yang terakhir...

Tiba-tiba hujan pun turun seolah-oleh menangisi permergian dua insan yang mulia akhlaknya itu.

- TAMAT -

Nabi Allah Daus AS dengan Ulat Merah


 
 
Dalam Kitab Mukasyafatul Qulub karya Imam Al-Ghazali diceritakan sebuah kisah.

Alkisahnya suatu ketika Nabi Allah Daud a.s duduk di serambi sambil membaca Kitab Zabur. Lalu beliau melihat seekor ulat merah merayap melata di tanah menuju kearahnya.

Nabi Allah Daud a.s lantas berkata didalam hati:
"Kebajikan apalah yang ada sehingga Allah menciptakan ulat merah ini...?"

Maka ketika itu juga dengan izin Allah s.w.t memberi upaya pada ulat itu boleh berbicara berkata-kata kepada Nabi Allah Daud a.s.

Berkata ulat merah itu:
"Wahai...! Nabi Allah, bilamana siang mendatang, Allah mengilhamkan kepada diri ku untuk mengucapkan kalimah Subhanallahi walhamdulillah walaa ilaha illallah wallahuakbar 1,000 kali setiap hari."

"Dan bilamana malam mendatang, Allah s.w.t mengilhamkan pula kepada diri ku untuk mengucapkan kalimah Allahumma shalli 'ala Muhammadinin Nabiyyil ummiyyi wa'alaa alihi wa shahbihi wa sallim 1,000 kali setiap malam."

"Lalu dengan kamu ajari aku lafadz kalimah apa pula yang harusku katakan agar aku memperolehi manfaat kebajikan daripada mu?"

Mendengar kata-kata ulat merah tadi disaat itu juga Nabi Daud a.s terdiam malu menyesal karena telah memandang rendah hina kepada ulat merah tersebut makhluk yang kelihatannya lemah tidak punya apa-apa kelebihan. Lantas Nabi Allah Daud teramat menyesal keatas perbuatannya itu langsung diwaktu itu juga terus bertaubat kepada Allah s.w.t.

Begitulah Kisah Nabi Allah Daud a.s dengan sekor ulat merah semoga kita boleh mengambil iktibar darinya membuat sempadan kayu ukur akhlak hati.

Sesungguhnya Allah tidak melihat rupa paras kamu, darjat kebesaraan kamu, harta emas perak kamu, keturunan darah bangsawan kamu akan tetapi Allah menilik kerja hati kamu.

Wallahualam.

Wassalammualaik.

Kelebihan Berselawat

Kelebihan berselawat ada dizahirkan dalam Kitab Hadaiq Al-Anwar karangan Sheikh Abdul Qadir Al-Jailani.

1. Melaksanakan perintah Allah s.w.t.
2. Bersamaan dengan zikirullah dan berselawat kepada Rasulullah s.a.w.
3. Mendapat ganjaran 10x selawat drpd Allah atas setiap kali selawat yang diucapkan (selawat drpd Allah s.w.t. bererti rahmat).
4. Bersamaan dengan selawat para malaikat.
5. Dikurniakan oleh Allah s.w.t. 10x dari darjat atas setiap satu-satu selawat.
6. Dituliskan oleh malaikat 10x kebaikan atas setiap selawat.
7. Dihapuskan oleh Allah s.w.t. 10x kejahatan atas setiap selawat.
8. Segala doa akan diperkenankan oleh Allah s.w.t.
9. Mendapat syafaat dprd Rasulullah s.a.w.
10. Mendapat keampunan Allah s.w.t. dan akan ditutup segala keaiban.
11. Allah s.w.t. akan menutupi segala dukacita.
12. Dikurniakan maqam hampir kepada Rasulullah s.a.w.
13. Mendapat darjat Al-Sidiq.
14. Ditunaikan segala hajat.
15. Selamat sejahtera pada hari kiamat.
16. Allah s.w.t dan para malaikat akan berselawat ke atas orang yang berselawat.
17. Mendapat khabar gembira daripada Allah s.w.t. dengan balasan syurga.
18. Selamat sejahtera pada huru-hara hari kiamat.
19. Rasulullah s.a.w. akan menjawab secara langsung ke atas setiap selawat yang dibacakan.
20. Mudah mengingat semula perkara-perkara yang lupa.
21. Mendapat kedudukan yang baik pada hari kiamat serta tidak akan kecewa pada hari itu.
22. Tidak akan merasai fakir.
23. Terpelihara dari dihinggapi sifat bakhil.
24. Mendapat kesejahteraaan daripada doa Rasulullah s.a.w.
25. Selawat akan menjemput setiap pengucapnya ke jalan syurga.
26. Menjauhkan seseorg itu daripada terlibat dalam majlis-majlis yang tidak disebut padanya nama Allah dan RasulNya atau daripada majlis-majlis lagha.
27. Berselawat menyempurnakan kalam pujian Allah s.w.t. apabila disebut “Alhamdulillahirabbil’alamin” di dalam doa, maka akan disambut selepas itu dengan selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w.
28. Selamat melintasi titian sirat al-mustaqim pada hari kiamat.
29. Terpelihara drpd sifat kasar dan gelojoh.
30. Disambut oleh Allah s.w.t. pada hari kiamat dengan kata-kata pujian yang lunak.
31. Mendapat keberkatan.
32. Mendapat kesempurnaan iman.
33. Kasih dan cinta kepada Rasulullah s.a.w.
34. Mendapat hidayah daripada Allah dan dikurniakan hati yang sentiasa hidup mengingati Allah s.w.t.
35. Setiap selawat yang dibaca akan dibentagkan di hadapan Rasulullah s.a.w. secara langsung.
36. Teguh pendirian dengan kebenaran.
37. Berselawat bererti kita menunaikan sebahagian daripada hak-hak Rasulullah s.a.w. keatas diri kita di samping itu ia dianggap mensyukuri nikmat Allah s.w.t. yang mengurniakan dan mengutuskan Rasulullah s.a.w. kepada kita.
38. Berselawat juga bererti zikrullah, bersyukur serta mengiktiraf segala nikmat yang dikurnikan oleh Allah s.w.t.
39. Mendapat balasan rahmat yang luas daripada Allah s.w.t.
40. Berselawat bereti melengkapkan pengertian berdoa dan memohon kepada Allah s.w.t. keatas Rasulullah s.a.w. dan kepada diri sendiri.
41. Antara kelebihan yang paling hebat kepada setiap orang yang berselawat ialah akan terjelma gambaran Rasulullah s.a.w. dalam jiwanya.
42. Dikurniakan oleh Allah s.w.t. maqam seorang Syeikh dan Murabbi.

Sekian.

Wassalammualik.

Kisah Sufian Suri dengan Pemuda Ganjil


Didalam Kitab Mukhasyafatul Qulub karya Imam Al-Ghazali ada suatu cerita kisah kelakuan ganjil seorang pemuda yang tidak putus-putus berselawat semaasa bertawaf mengelilingi Kaabah. Hal ini diperhatikan oleh Sufian Suri dengan penuh kehairanan.

Sufian Suri merasa agak pelik dengan kelakuan pemuda itu lalu menghampiri lantas menegur.

Sufian Suri: Wahai...! pemuda, mengapa engkau sentiasa berselawat...? Sedangkan setiap tawaf ada bacaannya yang tersendiri... tawaf pertama ada bacaannya, tawaf kedua ada bacaannya sehingga sampai ketujuh tawaf pun ada bacaan-bacaannya. Jadi mengapa engkau sentiasa berselawat pada pusingan tawaf tampa bacaannya...?

Pemuda: Boleh ana tahu Tuan ni siapa gerangannya...?

Sufian Suri: Ana... Sufian Suri.

Pemuda: Jadi Tuan lah orangnya Sufian Suri yang terkenal itu... oleh disebabkan Tuan ini Sufian Suri maka ana akan kabarkan kenapa ana berkelakuan begitu...

Beberapa ketika dulu masa ana dan arwah ayah ana hendak melakukan haji tiba-tiba ayah ana jatuh sakit, semakin hari semakin tenat, sampai lah dia nazak. Kemudian ayah ana meninggal... masa dia meninggal tiba-tiba seluruh tubuh badannya bertukar hitam... ana amat takut sekali ketika itu... ana menangis dan berdoa kepada Allah supaya mengampunkan segala dosa-dosa semasa hayatnya.

Semasa ana berdoa itu ana kepenatan lalu tertidur... kemudian bermimpi. Dalam mimpi tu ana melihat ada lembaga seorang yang bercahaya datang kepada ana dan arwah ayah ana kemudian lembaga bercahaya itu menyapu tubuh badan arwah ayah ana sebanyak tiga kali, tiba-tiba seluruh jasad tubuh badan ayah ana yang hitam itu bertukar menjadi putih berseri-seri.

Apabila lembaga itu hendak pergi ana mencapai kakinya lalu bertanya...

Siapakah Tuan ini...? sehingga jenazah mayat ayah ana yang hitam boleh bertukar menjadi putih disebabkan pertolongan Tuan..

Maka dijawab oleh lembaga bercahaya itu... Analah Muhammad Rasulullah... ayah anta itu semasa hayat hidupnya dulu adalah seorang yang fasiq... banyak sekali dosanya berjudi, minum arak dan bermaksiat. Akan tetapi ucapan bibirnya tidak pernah jemu berselawat kepada Ana... sekarang Ana datang memberi syafaat kepadanya..

Kemudian ana tersedar dari tidur dan mendapati jasad tubuh ayah ana yang hitam telah bertukar menjadi putih berseri-seri. Sejak dari itu ana tidak pernah jemu-jemu berselawat ke atas Rasulullah s.a.w.

Sufian Suri: Jadi sebab kerana itulah anta sentiasa berselawat... jika begitu ana tidak akan menghalang anta... berselawatlah semahu anta.....

Wallahualam.

Pantun Nasihat Thariqat Makrifatullah


Bacalah kitab Dhia'ul Iman,
Jalan ma'rifah kepada Ar-Rahman,
Dijadikan dia sebagai pedoman,
Disitulah tempat mengambil fahaman,

Suatu thariqat didalam Islam,
Ajaran Nabi 'alaihissalam,
Amalkan dia siang dan malam,
Supaya bercahaya hati yang kelam,

Amalan thariqat amalan Nabi,
Amalan yang disuruh oleh Ilahi,
Amallkan dia sepanjang hari,
Jangan dibantah jangan diingkari,

Thariqat ini amalan yang suci,
Amalan untuk menjagakan hati,
Amalan yang diamalkan oleh Nabi,
Amalkan dia sepanjang hari,

Amalkanlah berzikrullah,
Supaya ingat kepada Allah,
Kerjakan suruh jauhkan tegah,
Hukuman Tuhan jangan disanggah,

Kepada Allah bila dah lupa,
Pekerjaan yang jahat disangka tak apa,
Syaitan pun segera datang menerpa,
Masuk ke dalam jantung dan limpa,

Wahai saudara wahai saudari,
Amalkan zikrullah setiap hari,
Kerjakan dengan qasad yang suci,
Kerana menuntut keredhaan Ilahi,

Wahai saudara taulan sebaya,
Baik miskin ataupun kaya,
Amalan thariqat amalan yang mulia,
Mengukuhkan iman mengukuhkan percaya,

Wahai adik, kakak dan saudara,
Amalan thariqat sangat berharga,
Jangan saudara menjahatkan sangka,
Mengatakan amalan yang direka-reka,

Amalan thariqat disuruh Ilahi,
Amalan yang dibawa oleh Nabi,
Amalkan dia petang dan pagi,
Supaya jangan mendapat rugi,

Barangsiapa meringankannya,
Tidak percaya akan amalannya,
Sangatlah buruk padah akibatnya,
Di akhirat sangatlah ruginya,

Saya bersyukur kepada Allah amalan thariqat telah nyatalah amalan yang dibawa oleh Rasulullah jangan sekali diingkar disalah tamatlah syair tamatlah kalam dengan kehendak Khaaliqul 'aalam berkat Nabi 'alaihissalam buat peringatan siang dan malam.

Pantun ini adalah nukilan daripada yang dimuliakan Almarhum Tuan Guru Tengku Haji Ishak bin Tengku Muhammad Arif. Beliau merupakan salah seorang diantara Mursyid-Mursyid Thariqah Naqsyabandiyyah Al-Khalidiyyah yang ada di Tanah Jawi Malaysia. Kembali kerahmatullah pada tahun 1992.

Al-Fatihah...

Wassalammualaik.

Fattabi'ouni - Ya Nabi Salam 'Alaika dan Ya Hanana(BARU)