Suatu hari Raja Muzaffar yang masih kanak-kanak bertanya kepada Bondanya tentang ALLAH.
“Bonda... dimana ALLAH dan bolehkah Anakanda melihatNya?”
“Oh... ALLAH itu di Arasy wahai Anakanda dan Anakanda tidak dapat
melihatNya kerana ALLAH berada nun jauh diatas 7 petala langit.
Sedangkan langit kedua pun manusia tidak nampak bagaimana hal keadaanNya
lantas bagaimana mungkin Anakanda akan dapat melihat ALLAH yang berada
di Arasy yang terletak lebih atas dan jauh daripada 7 petala langit?”
“Oh begitu… bagaimana dengan dalilnya Bonda?”
Dalilnya begini... “Sesungguhnya Tuhan kamu ialah ALLAH Yang
menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di
atas Arasy untuk mengatur segala urusan... dari Surah Yunus ayat ke 3.”
Maka giranglah hati Raja Muzaffar kerana telah mendapat jawapan
daripada persoalan yang selama ini sentiasa semak difikirannya. Masa pun
berlalu... hari berganti minggu, minggu berganti bulan dan bulan
berganti tahun, maka telah remajalah Raja Muzaffar.
Suatu hari
Raja Muzaffar diperintahkan Ayahandanya supaya belajar ilmu-ilmu agama
dari Syeikh Abdullah selaku Mufti di Negeri Ayahandanya itu. Maka tidak
sabar-sabarnya lagi Raja Muzaffar mahu berguru dengan Syeikh Abdullah
sementelah pelajaran agama adalah yang paling diminatinya.
Suatu hari sambil duduk-duduk santai dengan Syeikh Abdullah tiba-tiba
Raja Muzaffar ditanyai oleh Syeikh Abdullah dengan dua persoalan yang
tidak asing baginya.
“Wahai Anakanda Putera Raja... dimana ALLAH dan bolehkah Anakanda Putera Raja melihatNya?”
Sambil tersenyum Raja Muzaffar menjawab sebagaimana yang telah
diajarkan Bondanya dahulu... “ALLAH itu di Arasy wahai Syeikh Guru dan
Beta tidak boleh melihatNya kerana ALLAH berada nun jauh diatas 7 petala
langit.”
Tersenyum kecil Syeikh Abdullah mendengar jawapan
muridnya itu dan sejenak selepas menghela nafasnya Syeikh Abdullah lalu
bersuara.... “Begini Anakanda Putera Raja… ALLAH itu bukannya makhluk
seperti kita lantaran itu ALLAH tidak seperti kita. Apa sahaja hukum
yang terjadi pada makhluk tidak berlaku seperti itu atas ALLAH. Oleh itu
ALLAH tidak bertempat kerana bertempat itu hukum bagi makhluk.”
“Lantas dimana ALLAH itu wahai Syeikh Guru?”
“ALLAH itu tidak bertempat kerana Dia bersifat qiammuhu binafsihi yang
bermaksud ALLAH tidak berhajat pada sesuatu zat lain untuk ditempati.
Jika kita mengatakan ALLAH berhajat pada sesuatu zat lain untuk
ditempati maka ketika itu kita telah menyerupakan ALLAH dengan keadaan
makhluk. Ketahuilah, ALLAH tidak serupa dengan makhluk berdasarkan
kepada dalil dari Surah Asy-Syura ayat ke 11 yang bermaksud “Dia tidak
menyerupai segala sesuatu.” ALLAH tidak berdiam di Arasy kerana Arasy
itu adalah makhluk. Bagaimana mungkin makhluk dapat menanggung Zat ALLAH
sedang bukit dihadapan Nabi Musa pun hancur kerana tidak dapat
menanggung pentajalian ALLAH.”
Raja Muzaffar mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham.
Kemudian Syeikh Abdullah menambah... “Berkenaan tentang Anakanda Putera
Raja tidak boleh melihat ALLAH itu adalah betul namun bukanlah kerana
ALLAH itu jauh maka Anakanda Putera Raja tidak boleh melihatNya.”
“Jika bukan begitu lantas bagaimana Syeikh Guru?” Tanya Raja Muzaffar beria-ia ingin tahu.
“Sebenarnya kita tidak dapat melihat ALLAH bukanlah kerana asbab jarak
tetapi kerana keterbatasan kemampuan penglihatan matamanusia yang tidak
mampu melihat ZatNya. Ini bersesuai dengan firman ALLAH yang bermaksud
“Dia tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata, sedangkan Dia dapat
melihat segala penglihatan itu dan Dialah Yang Maha Halus lagi Maha
Mengetahui... dari Surah Al-An’am ayat 103.”
Terdiam Raja
Muzaffar mendengar hujah Gurunya itu. Barulah beliau sedar bahawa apa
yang menjadi pegangannya selama hari ini adalah salah. Pegangan yang
mengatakan bahawa ALLAH itu diArasy dan ALLAH tidak boleh dilihat kerana
asbab jarak adalah satu kesilapan.
Huraian daripada Gurunya
melalui ilmu Kalam membuatkan Raja Muzaffar begitu kagum dengan
kekuasaan akal yang dapat menghuraikan segala-galanya tentang Tuhan.
Bermula dari hari tu Raja Muzaffar berpegang dengan hujah gurunya bahawa
ALLAH itu tidak bertempat dan manusia tidak boleh melihat ALLAH kerana
keterbatasan kemampuan penglihatan mata manusia. Akhirnya dengan berkat
ketekunan dan kesungguhan, Raja Muzaffar telah berjaya menguasai
ilmu-ilmu ketuhanan menurut peraturan ilmu kalam sebagaimana yang
diajarkan oleh Syeikh Abdullah hingga mahir.
Masa terus
berjalan dan kini Raja Muzaffar telah dewasa. Oleh kerana begitu
minatnya yang mendalam tentang ilmu-ilmu ketuhanan maka beliau meminta
izin daripada ayahandanya untuk menperdalamkan lagi ilmu pengetahuannya
dengan belajar dari guru-guru yang berada diluar istana sementelah
Syeikh Abdullah telah meninggal dunia.
Ayahandanya memberi izin
lalu tanpa berlengah Raja Muzaffar menemui sahabat-sahabat sealiran
Almarhum Syeikh Gurunya untuk melanjutkan pelajaran. Raja Muzaffar
mempunyai sikap yang pelik. Saban hari apabila beliau melalui
pekan-pekan kecil untuk sampai ke rumah guru-gurunya, beliau akan
bertanya kepada setiap orang yang ditemuinya dengan soalan yang pernah
ditanya kepada bondanya iaitu dimana ALLAH dan bolehkah manusia
melihatNya?
Bagi sesiapa yang menjawab soalannya itu
sebagaimana yang pernah dijawab oleh bondanya maka beliau akan
membetulkan kefahaman orang itu dengan hujah Almarhum Gurunya Syeikh
Abdullah. Jika orang itu tidak mahu tunduk dengan hujahnya maka orang
itu akan dipukulnya sebelum diusir dari negerinya itu.
Begitulah sikap Raja Muzaffar setiap hari sehingga pada suatu hari
beliau bertemu dengan seorang tua yang sedang bertungkus-lumus
menyediakan air minuman untuk diberi minum kepada orang yang lalu-lalang
disebuah pekan tanpa mengambil sebarang upah.
Melihat kelakuan
pelik orang tua itu lantas Raja Muzaffar mendekatinya. “Hei orang
Tua... mengapa kamu tidak mengambil upah atas usahamu itu?” Tanya Raja
Muzaffar tegas.
Orang Tua yang sedari tadi begitu khusyuk
mengagih-agihkan minumannya itu terkejut dengan pertanyaan Raja Muzaffar
lalu meminta Raja Muzaffar memperkenalkan dirinya.
“Siapakah Tuan ini?” Tanya si Tua.
“Beta adalah Putera Raja negeri ini.” Jawab Raja Muzaffar tegas.
“Oh kalau begitu Tuan ini tentu Raja Muzaffar yang terkenal dengan
ketinggian ilmu ketuhanan itu. Tapi sayang, Tuan hanya tahu ilmu tentang
ALLAH tetapi Tuan sendiri belum mengenal ALLAH. Jika Tuan telah
mengenal ALLAH sudah pasti tuan tidak akan bertanya kepada saya soalan
Tuan tadi.”
Terkebil-kebil mata Raja Muzaffar mendengar
kata-kata si Tua itu. Hatinya terpesona dengan ungkapan ‘mengenal ALLAH’
yang diucapkan orang tua itu.
Lantas beliau bertanya kepada orang tua itu. “Kemudian apa bezanya antara ‘tahu’ dengan ‘kenal’?”
Dengan tenang si Tua itu menjawab... “Ibarat seseorang yang datang
kepada Tuan lantas menceritakan kepada Tuan tentang ciri-ciri buah
nangka tanpa menunjukkan zat buah nangka, maka ini mertabat ‘tahu’
kerana ianya hanya sekadar maklumat dan orang yang berada pada mertabat
ini mungkin akan menyangka bahawa buah cempedak itu adalah nangka kerana
ciri-cirinya seakan sama. Berbanding seseorang yang datang kepada Tuan
lantas menghulurkan sebiji buah nangka, maka ini mertabat ‘kenal’ kerana
zatnya terus dapat ditangkap dengan penglihatan mata dan orang yang
berada pada mertabat ini pasti dapat mengenal mana cempedak dan mana
nangka dengan tepat.”
Raja Muzaffar mendengar dengan teliti
huraian si Tua itu. Diam-diam, hatinya membenarkan apa yang diperkatakan
si Tua itu. Kemudian terlintas dihatinya untuk bertanyakan soalan yang
lazim ditanyanya kepada orang ramai.
“Kalau begitu wahai orang Tua silalah jawab persoalan Beta ini... dimana ALLAH dan bolehkah manusia melihatNya?”
“ALLAH berada dimana-mana sahaja dan manusia boleh melihatNya.” Jawab si Tua dengan tenang.
Tercengang Raja Muzaffar mendengar jawapan orang tua itu. Seketika
kemudian terus saja orang Tua itu dipukulnya sehingga jatuh tersungkur.
Melihat orang Tua itu tidak cuba mengelak pukulannya bahkan langsung
tidak menunjukkan reaksi takut maka Raja Muzaffar pun lantas bertanya...
“Kenapa kamu tidak mengelak pukulan beta wahai orang Tua?”
“Bukankah tadi sudah hamba bilang... Tuan ini hanya orang yang tahu
tentang ALLAH tetapi bukannya orang yang benar-benar mengenal ALLAH.”
Terdiam Raja Muzaffar mendengar kata-kata si Tua itu. Kemudian beliau
menenangkan dirinya lantas bersegera duduk diatas tanah dihadapan orang
Tua itu.
“Baiklah orang Tua... Silalah huraikan jawapan kamu
tadi sebab Beta berpegang bahawa ALLAH itu tidak bertempat dan manusia
tidak boleh melihat ALLAH.”
“ALLAH itu tidak bertempat adalah
menurut pandangan hukum akal sahaja sedang pada hakikatnya tidak
begitu.” Ujar orang Tua itu sambil mengesat bucu bibirnya yang berdarah.
Kemudian beliau menyambung... “Bukankah ALLAH itu wujudNya Esa?”
“Benar.” Jawab Raja Muzaffar.
“Jika ALLAH itu wujudNya Esa maka sudah barang tentu tidak ada wujud sesuatu bersertaNya.”
“Benar.” Jawab Raja Muzaffar.
“Lantas bagaimanakah kedudukan wujud alam ini jika ALLAH itu diyakini
wujud tanpa ada selain zat yang wujud bersertaNya dengan pandangan mata
hati?”
Raja Muzaffar memejamkan matanya rapat-rapat lantas
dikerahkan pandangan mata hatinya untuk memahami persoalan yang ditanyai
orang Tua itu. Tiba-tiba akalnya dapat menangkap dan memahami hakikat
alam ini jika ianya merujuk kepada ruang lingkup keesaan wujud ALLAH.
Lantas beliau membuat satu kesimpulan... “Jika dipandang dari sudut
Esanya wujud ALLAH maka alam ini tidak lain melainkan diriNya sendiri…
Tiba-tiba sahaja perkataan itu terpacul keluar dari bibirnya.
Terkebil-kebil matanya apabila mendengar ucapannya sendiri.
Maka lidahnya kelu dan akalnya lumpuh. Terkejut... tergamam...
terkedu... “Jadi kalau begitu ketika Tuan memandang alam ini, siapa yang
Tuan pandang pada hakikatnya?”
Pantas soalan itu diajukan kepada Raja Muzaffar. “Pada hakikatnya Beta memandang ALLAH...”
“Nah kalau begitu bukankah ALLAH ada berfirman yang bermaksud “Dimana
sahaja kamu menghadap, disitulah wajah ALLAH” dari Surah Al-Baqarah ayat
ke 115 dan dalam Surah Al-Hadiid ayat ke 3 yang bermaksud “Dialah yang
awal, yang akhir, yang zahir dan yang batin.”
Kemudian orang Tua itu bertanya lagi... “Dan sekarang dapat atau tidak Tuan melihat ALLAH ketika ini”
“Ya.. Beta menyaksikan dengan ainul basyirah.”
Perlahan-lahan berjujuran air mata dari bucu mata Raja Muzaffar. Beliau
menahan sebak kerana sekarang beliau sudah faham kenapa orang tua itu
tidak mengambil upah atas usahanya dan tidak mengelak ketika dipukul.
Semuanya kerana yang dipandangnya adalah pentajallian ALLAH. Dalam hati
perlahan-lahan beliau berkata... “Memang benar sesungguhnya pada sudut
ini, ALLAH berada dimana-mana sahaja dan manusia boleh melihat ALLAH.”
“Makanya wahai Putera Raja.. inilah yang dinamai sebagai ilmu hakikat.”
Semenjak hari itu, Raja Muzaffar terus mendampingi orang tua itu untuk
mempelajari lebih dalam selok-belok ilmu hakikat hingga diangkat beliau
oleh gurunya menduduki kedudukan Syeikh ilmu hakikat. Demi memahami
ilmu-ilmu hakikat yang halus-halus Raja Muzaffar telah menjadi seorang
ahli ibadah yang alim-mualim. Beliau tidak lagi berpegang dengan fahaman
Almarhum Gurunya iaitu Syeikh Abdullah kerana baginya jalan yang boleh
membuatkan seseorang itu dapat mengenal ALLAH dengan haqqul yaqin ialah
dengan ilmu hakikat. Beliau telah mengenepikan duduk didalam peraturan
hukum akal sama sekali dan mulai duduk didalam peraturan musyahadah.
Bagi beliau, ilmu kalam yang dituntutnya selama ini adalah semata-mata
salah.
Setelah kemangkatan Ayahandanya maka Raja Muzaffar
ditabalkan menjadi Sultan dinegerinya dan sekarang beliau menyandang
gelaran Sultan Muzaffar Shah pada usia 50 tahun.
Beliau
memerintah negerinya dengan adil dan saksama namun sikap ganjilnya yang
dahulu masih diteruskannya. Dimana sahaja beliau pergi beliau tetap akan
bertanyakan soalannya yang lazim itu.
Jika orang yang ditanya
tidak dapat menjawab maka akan diajarkan jawabannya menurut ilmu hakikat
dan jika orang itu membangkang akan dihukum bunuh.
Akhirnya
kelaziman Sultan Muzaffar Shah ini membuatkan seluruh rakyat jelatanya
menganut fahaman hakikat. Justeru itu rakyat jelata dinegerinya hidup
aman dan makmur.
Suatu petang Sultan Muzaffar Shah yang
terkenal sebagai Mursyid ilmu hakikat itu berjalan-jalan disebuah padang
rumput yang luas dengan ditemani para pembesar istana.
Pandangannya tertarik pada gelagat seorang pemuda pengembala kambing
dalam lingkungan usia 30an yang sedang berusaha menghalau seekor
serigala yang cuba memakan kambing gembalaannya.
Baginda
mendatangi pemuda gembala itu. Kelihatan pemuda itu hanya memakai
pakaian yang diperbuat daripada guni dan tidak mempunyai kasut sebagai
alas kaki. Rambutnya kering berdebu, bibirnya kering dan badannya kurus.
“Wahai pemuda... kenapa kamu menghalau serigala itu dari memakan
kambing itu, tidakkah kamu menyaksikan hakikat serigala itu? Maka
biarkan sahaja ALLAH bertindak menurut kemahuanNya.”
Mendengar
kata-kata Sultan Muzaffar Shah itu sekonyong-konyong pemuda gembala itu
lantas menggenggam pasir lalu dilemparkannya pasir itu ke muka Sultan
Muzaffar Shah. Kemudian pemuda gembala itu membongkok lagi untuk kali
kedua mengambil segenggam pasir lalu dilemparkan sekali lagi ke muka
Sultan Muzaffar Shah.
Sultan Muzaffar Shah hanya tercegat
sahaja mungkin terkejut dengan tindakkan pemuda gembala itu. Pemuda
gembala itu terus mahu mengambil segenggam pasir lagi dan melihat itu
seorang pembesar istana yang berada disitu terus memukul pemuda gembala
itu hingga beliau jatuh pengsan.
Apabila sedar dari pengsan,
pemuda gembala itu mendapati tangan dan lehernya telah dipasung dengan
pasungan kayu didalam sebuah penjara. Tidak lama kemudian datang dua
orang pengawal istana dengan kasar merenggut rantai besi yang terikat
dibadannya dan dibawa ke suatu tempat yang amat asing baginya. Tidak
lama berjalan akhirnya mereka sampai dihadapan singgahsana Sultan
Muzaffar Shah.
“Mengapa kamu melempari muka Beta dengan pasir?” Tenang sahaja pertanyaan Sultan Muzaffar Shah.
“Kerana Tuanku mengatakan bahawa serigala itu adalah ALLAH yakni Tuhan saya.
“Bukankah hakikat serigala itu sememangnya begitu?” Tanya Sultan Muzaffar Shah hairan.
“Nampaknya dakwaan tuanku ini menunjukkan seorang yang mengenal ALLAH adalah kebohongan semata-mata.”
“Kenapa kamu berkata begitu?”
“Sebab orang yang sudah sempurna mengenal ALLAH pasti merindui untuk bertemu menemui ALLAH.”
Setelah 30 tahun baru hari ini hati Sultan Muzaffar Shah terpesona lagi
apabila mendengar ungkapan ‘bertemu menemui ALLAH’ yang diucapkan oleh
pemuda gembala itu.
Dahulu hatinya pernah terpesona dengan
ungkapan ‘mengenal ALLAH’. Sejurus itu juga Sultan Muzaffar Shah
memerintahkan agar pasung kayu yang dikenakan pada pemuda gembala itu
ditanggalkan.
“Lantas apa utamanya ‘bertemu’ berbanding ‘kenal’?” Tanya Sultan Muzaffar Shah.
“Adakah Tuanku mengenali sifat-sifat Rasulullah?” Tanya pemuda gembala itu tiba-tiba...
“Ya... Beta kenal akan sifat-sifat Rasulullah.”
“Lantas apa keinginan Tuanku terhadap Rasulullah?”
“Semestinyalah Beta mahu dan rindu untuk menemuinya kerana baginda adalah kekasih ALLAH!”
“Nah begitulah… orang yang sempurna pengenalannya terhadap sesuatu
pasti terbit rasa ingin bertemu dengan sesuatu yang telah dikenalinya
itu dan bukannya hanya sekadar berputar-putar didaerah ‘mengenal’
semata-mata.”
Tiba-tiba sahaja Sultan Muzaffar Shah berteriak
kuat dengan menyebut perkataan ‘Allahu Akbaaar...!.!.!’ sekuat-kuat
hatinya lalu baginda jatuh pengsan tidak sedar diri. Tidak lama kemudian
setelah wajahnya disapukan dengan air sejuk maka baginda kembali sedar.
Sultan Muzaffar Shah terus menangis teresak-esak hingga jubahnya
dibasahi dengan air matanya. Baginda memuhassabah dirinya.. “Memang...
memang selama ini beta mengenali ALLAH melalui ilmu hakikat tetapi tidak
pernah hadir walau sekelumit rasa untuk bertemu denganNya.
Rupa-rupanya ilmu hakikat yang beta pegangi selama ini juga salah
sepertimana ilmu bonda dan ilmu Syeikh Abdullah”... bisik hatinya.
Kemudian terlintas difikiran Sultan Muzaffar Shah untuk menanyakan soalan lazimnya kepada pemuda gembala itu.
“Kalau begitu wahai orang muda, silalah jawab persoalan Beta ini... dimana ALLAH?”
Dengan tenang pemuda gembala itu menjawab... “ALLAH berada dimana Dia berada sekarang.”
“Kalau begitu, dimana ALLAH sekarang?
“Sekarang ALLAH berada dimana Dia berada dahulu.”
“Dimana ALLAH berada dahulu dan sekarang?”
“Dahulu dan sekarang Dia berada ditempat yang hanya Dia sahaja yang ketahui.”
“Dimana tempat itu?”
“Didalam pengetahuan ilmu ALLAH.”
Sultan Muzaffar Shah terdiam sebentar sambil keningnya berkerut
merenung jawapan yang diberi pemuda gembala itu. Kemudian baginda
meneruskan pertanyaannya lagi.
“Bolehkah manusia melihat ALLAH?”
“Kunhi ZatNya tidak boleh dicapai dengan pandangan mata kepala dan pandangan hati.”
“Sila perjelaskan lagi wahai anak muda.” Pinta Sultan Muzaffar Shah.
“Begini Tuanku... adapun jawapan yang diberikan oleh Bonda Tuanku itu
diatas dasar soalan lazim yang Tuanku berikan itu adalah sebenarnya
betul menurut tahapan akal Tuanku yang ketika itu dinilai masih
kanak-kanak.
Adapun jawapan yang diberikan oleh Syeikh Abdullah
itujuga betul jika dinilai dari sudut hukum akal... Dan jawapan yang
diberikan oleh Syeikh Tua itu juga betul jika dinilai dari sudut
pengamalan musyahadah terhadap ilmu hakikat. Begitu jugalah dengan
jawapan yang saya berikan juga betul jika dinilai dari sudut ilmu
ma’rifat.
Tiada yang salah cuma ilmu itu bertahap-tahap dan
tuanku telah pun melalui tahapan-tahapan itu. Dari tahapan jahil (ilmu
bonda) ke tahapan awam (ilmu kalam) kemudian ke tahapan khusus (ilmu
hakikat) dan akhir sekali ke tahap khawasul khawas (ilmu ma’rifat).”
Kemudian pemuda gembala itu terus menyambung kata-katanya... “Jika ilmu
hakikat itu jalan fana kerana menilik kepada Zat ALLAH maka ilmu
ma’rifat pula jalan baqa kerana menilik terus kepada Kunhi Zat ALLAH.
Maka jawapan bagi persoalan tuanku itu secara yang dapat saya simpulkan
ialah Tiada yang tahu dimana ALLAH melainkan ALLAH dan tiada sesiapa
yang dapat
melihat ALLAH melainkan diriNya sendiri.”
Sultan
Muzaffar Shah mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham... “Jadi
bagaimana hendak sampai ke tahap mengenal ALLAH dengan sempurna sehingga
terbit rasa ingin untuk menemuiNya?”
“Jangan mengenal ALLAH dengan akal sebaliknya mengenal ALLAH dengan ALLAH.”
“Kemudian, apakah cara-caranya untuk dapat bertemu dengan ALLAH?”
“Sebagaimana firman ALLAH yang bermaksud... “Barangsiapa mengharap
pertemuan dengan Tuhannya maka hendaklah dia mengerjakan amalan soleh
dan janganlah dia mempersekutukan Tuhannya dalam beribadat kepadanya”...
dari Surah Al-Kahfi ayat ke 110.
Mendengar penjelasan daripada
pemuda gembala itu hati Sultan Muzaffar Shah menjadi tenang dan
akhirnya baginda diterima menjadi murid si pemuda gembala itu. Kerana
kesungguhan yang luarbiasa dalam mengerti ilmu ma’rifat maka baginda
mahsyur terkenal sebagai seorang Sultan yang arifbillah lagi zuhud serta
warak.
Kemudian rakyatnya dibiarkan bebas untuk berpegang pada
mana-mana fahaman pun asalkan ajarannya masih didalam ruang lingkup
yang mengikuti pegangan Ahlussunnah Wal Jamaah.
Dan sekarang
pada usia 70 tahun barulah Sultan Muzaffar Shah sedar dan faham bahawa
untuk memahami tentang ALLAH maka seseorang itu harus melalui
tahapan-tahapan yang tertentu sebelum seseorang itu layak dinobatkan
sebagai arifbillah. Baginya samada ilmu kalam, ilmu hakikat atau ilmu
ma’rifat maka kesemuanya adalah sama penting untuk dipelajari, difahami,
dimengerti bagi mewujudkan kesempurnaan untuk mencapai kedudukan insan
kamil yang ma’rifatullah.
Kini Sultan Muzaffar Shah sudah
memahami bagaimana rasanya rindu kepada ALLAH dan bagaimana rasanya
benar-benar tidak sabar untuk bertemu ALLAH. Sejak semalam mulutnya
tidak henti-henti asyik mengucapkan kalimah Ismu Zat Allah..Allah..Allah
dan kadang-kadang terlihat deruan air mata jernih mengalir perlahan
dipipinya sewaktu dipembaringan.
Perlahan-lahan pemuda gembala
menghampiri Sultan Muzaffar Shah yang sejak 20 tahun lalu tinggal
bersama dengannya dirumah usangnya lantas meletakkan kepala muridnya itu
diribaan silanya dengan linangan air mata. Kini nafasnya mulai
tersekat-sekat dan melihat itu, pemuda gembala merapatkan bibirnya ke
telinga Sultan Muzaffar Shah lantas mentalqinkan baginda dengan kalimah
tauhidan seraya diikuti baginda dengan senyuman. Sejurus kemudian Sultan
Muzaffar Shah menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Suasana
menjadi hening… pemuda gembala menunduk sahaja dan sebentar kemudian dia
berkata. “Alangkah beruntungnya dia.. sekarang Tuanku benar-benar telah
menemui ALLAH dan dapat mengenalNya dengan sebenar-benar kenal. "Ya...
ALLAH masih belum layakkah untuk aku bertemu denganMu, aku mencemburui
Sultan Muzaffar Shah ini maka jemputlah aku menghadapMu…”
Sebentar kemudian pemuda gembala itu pun turut rebah dan menghembuskan nafasnya yang terakhir...
Tiba-tiba hujan pun turun seolah-oleh menangisi permergian dua insan yang mulia akhlaknya itu.
- TAMAT -
No comments:
Post a Comment